Oulu, Suomi. +8 astetta. Lomafiilis 23%
Viimeiset kahdeksan päivää on säädetty hikipäässä ja lähes uupuneena lomaa kohdalleen Bangkokin tulvien takia muuttuneiden aikataulujen ja välilaskupaikan muutosten takia. Finnairin kanssa homma hoitui yhdellä puhelinsoitolla, mutta Air Asian lentojen mulkkaamisesta meinasi muodostua lähes ylitsepääsemätön tehtävä.
Vaikka varmistin ennen Finnairin lentojen muutosta puhelimitse Air Asian Englannin puhelinpalvelusta, että täyttämällä netissä olevan sähköisen lomakkeen, tulisivat rahat 48 tunnissa käytettäväksemme uuteen varaukseen, niin käytännössä totuus oli aivan toinen. Parin vuorokauden päästä minulle ilmoitettiin puhelimessa, että hommaan meneekin viisi työpäivää. Jäimme siis odottamaan hyvitystilin luomista, mutta kun muutaman päivän odottelun jälkeen Air Asian nettisivuille ilmestyi tiedote mahdollisuudesta myös lentojen uudelleen reitittämiseen, päätin jälleen soittaa heille ja tiedustella asiaa.
Avulias puhelinvirkailija ottikin lentomuutoksemme ylös, mutta pahaksi onneksi kesken varauksen muuttamisen puhelinlinja katkesi, enkä saanut hommaa vietyä loppuun asti. Kun vihdoin pääsin taas 20 minuutin jonottamisen jälkeen langoille ja yhteyteen Air Asian kanssa, minulle yllättäen ilmoitettiinkin, ettei lentojen uudelleen reititys onnistu, koska olen jo täyttänyt sähköisen lomakkeen, jolla pyydän hyvitystä vanhasta varauksesta. Eli taas odottamaan viiden työpäivän verran.
Kuudentena työpäivänä väsähdin odottamaan sähköpostia Air Asialta ja päätin jälleen soittaa heille. Tällä kerralla heräsin aamuyöllä kello 4 aikaan ja valitsin Englannin numeron sijaan firman ranskalaisen palvelunumeron. Yöllä puhelintrafiikkia tuntui olevan vähän, joten pääsin saman tien läpi. Avulias ja huomattavasti brittivirkailijaa selvempää englantia puhuva virkailija kertoi jälleen mahdollisuudesta reitittää lennot uudestaan ja kaikin mokomin annoin hänen jälleen yrittää hommaa. Hetken odottelun ja tietojen ylösoton jälkeen kaveri neuvoi minua jälleen odottamaan 48 tuntia, jona aikana tulisin saamaan vahvistuksen muuttuneista lennoista.
48 tunnin odottelun jälkeen ei taaskaan ollut ilmestynyt mitään viestiä Air Asialta, joten ohjeiden mukaan soitin jälleen ranskalaiseen numeroon. Tällä kerralla puheluuni vastasi Kareem niminen kaveri, joka taas yllätyksekseni ilmoitti, ettei haluamillani lennoilla ollut muka tarjolla vapaita paikkoja matkojen uudelleen järjestämiseksi. Tuossa vaiheessa alkoi jo rauhallisemmaltakin mieheltä käämit kärventymään ja taisi siinä tulla muutama voimasanakin multasuussa englantia ääntävälle miehelle tultua annosteltua. Varsinkin, kun tiesin täysin varmasti, että lentopaikkoja Singaporen ja Balin välille oli kyllä tarjolla, kun sellaisen olisin milloin tahansa pystynyt itse varaamaan Air Asian nettisivuilta. Sen olin tosin jo päättänyt, että minkäänlaista uutta varausta en lennoista Air Asialle tulisi tekemään ennenkuin Bangkokin lentojen varauksen hyvitys olisi selvillä ja käytössäni.
Voimasanoilla oli kuitenkin sen verran vaikutusta, että Kareem pyysi minua olemaan sen aikaa odottamassa linjalla, kun hän oli yhteydessä pomoonsa, jolta kysyi neuvoa ongelman ratkaisemiseksi. Lopulta sain kuulla, että parin päivän sisällä asian pitäisi ratketa, koska vaatimukseni lentojen hyvittämisestä oli kuulemma mennyt vihdoinkin jollekin sellaiselle osastolle, jolla olisi valtaa päättää asiasta ja luoda hyvitystili. Samalla kuulin senkin, että ilmeisesti Air Asian varaussysteemi on niin jäykkä tai huonosti taipuva, ettei lennon lähtöpaikan muutos toiseen maahan ollut käytännössä mahdollista.
Pari päivää odoteltuani ei kuitenkaan mitään ollut taaskaan ilmestynyt sähköpostilaatikkooni, joten oli jälleen aamuöisen puhelun vuoro. Yllättäen ja onneksi ranskalaiseen numeroon vastasi sama kaveri, joka oli ollut kanssani tekemisissä ennen Kareemia. Mies muisti tilanteen hyvin ja nopeasti selvitti Air Asian tietokannasta sen, että hyvitys oli vihdoinkin luotu minulle, joten pääsisin vihdoinkin varaamaan uudet lennot Singaporesta Balille. Kysyin ihmeissäni, että miksi asiasta ei oltu lähetetty minulle mitään tietoa, vaikka hyvitystili oli luotu jo edellisenä päivänä ja vastauksena oli se, että koska Air Asia on malesialainen yhtiö, joka toimii muslimien kalenterin mukaan, niin sähköpostia ei liikkuisi ennen kuin muslimien pyhäpäivä olisi ohi. Homma oli niinsanotusti korkeemman kärees...
No, onneksi asia lopulta ratkesi. Välillä meinasi jo usko loppua, kun lomalle lähtöön oli enää viikko jäljellä ja osa lennoista oli yhä ihan väärän kaupungin kautta. Nyt lentoliput ovat kuitenkin jälleen kunnossa ja lomastartti lähestyy. Hieman tuo ylimääräinen säätäminen häiritsi yöunia ja menihän noihin puheluihin varmaan lähes 50 euroa rahaa, mutta se on lopulta pieni summa, kun tietää, että muutaman päivän päästä pääsee uittamaan varpaita tropiikin turkooseissa aalloissa!
Viimeiset kahdeksan päivää on säädetty hikipäässä ja lähes uupuneena lomaa kohdalleen Bangkokin tulvien takia muuttuneiden aikataulujen ja välilaskupaikan muutosten takia. Finnairin kanssa homma hoitui yhdellä puhelinsoitolla, mutta Air Asian lentojen mulkkaamisesta meinasi muodostua lähes ylitsepääsemätön tehtävä.
Vaikka varmistin ennen Finnairin lentojen muutosta puhelimitse Air Asian Englannin puhelinpalvelusta, että täyttämällä netissä olevan sähköisen lomakkeen, tulisivat rahat 48 tunnissa käytettäväksemme uuteen varaukseen, niin käytännössä totuus oli aivan toinen. Parin vuorokauden päästä minulle ilmoitettiin puhelimessa, että hommaan meneekin viisi työpäivää. Jäimme siis odottamaan hyvitystilin luomista, mutta kun muutaman päivän odottelun jälkeen Air Asian nettisivuille ilmestyi tiedote mahdollisuudesta myös lentojen uudelleen reitittämiseen, päätin jälleen soittaa heille ja tiedustella asiaa.
Avulias puhelinvirkailija ottikin lentomuutoksemme ylös, mutta pahaksi onneksi kesken varauksen muuttamisen puhelinlinja katkesi, enkä saanut hommaa vietyä loppuun asti. Kun vihdoin pääsin taas 20 minuutin jonottamisen jälkeen langoille ja yhteyteen Air Asian kanssa, minulle yllättäen ilmoitettiinkin, ettei lentojen uudelleen reititys onnistu, koska olen jo täyttänyt sähköisen lomakkeen, jolla pyydän hyvitystä vanhasta varauksesta. Eli taas odottamaan viiden työpäivän verran.
Kuudentena työpäivänä väsähdin odottamaan sähköpostia Air Asialta ja päätin jälleen soittaa heille. Tällä kerralla heräsin aamuyöllä kello 4 aikaan ja valitsin Englannin numeron sijaan firman ranskalaisen palvelunumeron. Yöllä puhelintrafiikkia tuntui olevan vähän, joten pääsin saman tien läpi. Avulias ja huomattavasti brittivirkailijaa selvempää englantia puhuva virkailija kertoi jälleen mahdollisuudesta reitittää lennot uudestaan ja kaikin mokomin annoin hänen jälleen yrittää hommaa. Hetken odottelun ja tietojen ylösoton jälkeen kaveri neuvoi minua jälleen odottamaan 48 tuntia, jona aikana tulisin saamaan vahvistuksen muuttuneista lennoista.
48 tunnin odottelun jälkeen ei taaskaan ollut ilmestynyt mitään viestiä Air Asialta, joten ohjeiden mukaan soitin jälleen ranskalaiseen numeroon. Tällä kerralla puheluuni vastasi Kareem niminen kaveri, joka taas yllätyksekseni ilmoitti, ettei haluamillani lennoilla ollut muka tarjolla vapaita paikkoja matkojen uudelleen järjestämiseksi. Tuossa vaiheessa alkoi jo rauhallisemmaltakin mieheltä käämit kärventymään ja taisi siinä tulla muutama voimasanakin multasuussa englantia ääntävälle miehelle tultua annosteltua. Varsinkin, kun tiesin täysin varmasti, että lentopaikkoja Singaporen ja Balin välille oli kyllä tarjolla, kun sellaisen olisin milloin tahansa pystynyt itse varaamaan Air Asian nettisivuilta. Sen olin tosin jo päättänyt, että minkäänlaista uutta varausta en lennoista Air Asialle tulisi tekemään ennenkuin Bangkokin lentojen varauksen hyvitys olisi selvillä ja käytössäni.
Voimasanoilla oli kuitenkin sen verran vaikutusta, että Kareem pyysi minua olemaan sen aikaa odottamassa linjalla, kun hän oli yhteydessä pomoonsa, jolta kysyi neuvoa ongelman ratkaisemiseksi. Lopulta sain kuulla, että parin päivän sisällä asian pitäisi ratketa, koska vaatimukseni lentojen hyvittämisestä oli kuulemma mennyt vihdoinkin jollekin sellaiselle osastolle, jolla olisi valtaa päättää asiasta ja luoda hyvitystili. Samalla kuulin senkin, että ilmeisesti Air Asian varaussysteemi on niin jäykkä tai huonosti taipuva, ettei lennon lähtöpaikan muutos toiseen maahan ollut käytännössä mahdollista.
Pari päivää odoteltuani ei kuitenkaan mitään ollut taaskaan ilmestynyt sähköpostilaatikkooni, joten oli jälleen aamuöisen puhelun vuoro. Yllättäen ja onneksi ranskalaiseen numeroon vastasi sama kaveri, joka oli ollut kanssani tekemisissä ennen Kareemia. Mies muisti tilanteen hyvin ja nopeasti selvitti Air Asian tietokannasta sen, että hyvitys oli vihdoinkin luotu minulle, joten pääsisin vihdoinkin varaamaan uudet lennot Singaporesta Balille. Kysyin ihmeissäni, että miksi asiasta ei oltu lähetetty minulle mitään tietoa, vaikka hyvitystili oli luotu jo edellisenä päivänä ja vastauksena oli se, että koska Air Asia on malesialainen yhtiö, joka toimii muslimien kalenterin mukaan, niin sähköpostia ei liikkuisi ennen kuin muslimien pyhäpäivä olisi ohi. Homma oli niinsanotusti korkeemman kärees...
No, onneksi asia lopulta ratkesi. Välillä meinasi jo usko loppua, kun lomalle lähtöön oli enää viikko jäljellä ja osa lennoista oli yhä ihan väärän kaupungin kautta. Nyt lentoliput ovat kuitenkin jälleen kunnossa ja lomastartti lähestyy. Hieman tuo ylimääräinen säätäminen häiritsi yöunia ja menihän noihin puheluihin varmaan lähes 50 euroa rahaa, mutta se on lopulta pieni summa, kun tietää, että muutaman päivän päästä pääsee uittamaan varpaita tropiikin turkooseissa aalloissa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti